Straks zonder vaste baan makkelijker een hypotheek

Geplaatst op: 26-10-2019, 10:49:31

Goed nieuws voor starters op de arbeidsmarkt zonder vaste aanstelling. Zij kunnen straks eenvoudiger een hypotheek lospeuteren. Geldverstrekkers zullen niet meer alleen kijken naar het huidige salaris, maar ook naar het verwachte toekomstige loon.

Wie een hypotheek wil afsluiten en geen vaste aanstelling heeft, moet drie jaaropgaven kunnen overleggen. Voor starters op de woningmarkt is dat een onneembare horde.

Om het voor hen toch makkelijker te maken om een huis te kopen, zullen vanaf januari negen hypotheekverstrekkers voor hypotheken met de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) gebruik gaan maken van de zogeheten arbeidsmarktscan.

Hierbij wordt een inschatting gemaakt van je kansen op de arbeidsmarkt voor de komende vijf jaar. Hierbij wordt onder andere gekeken naar je opleiding en werkervaring, de sectoren waarin je aan het werk kan en de regio waar je woont.

Uit de scan rolt een getal tussen 0 en 100 punten. Zien jouw perspectieven op de arbeidsmarkt er gunstig uit (met een score tussen de 70 en 100 punten), dan heb je kans dat je ondanks je korte arbeidsverleden tóch die hypotheek kunt lospeuteren waar je je zinnen op had gezet.

Intentieverklaring...

Er zijn nu al twee andere alternatieven voor mensen zonder vaste aanstelling: de intentieverklaring en de perspectiefverklaring. Maar hierbij vallen helaas mensen uit de boot.

Met een intentieverklaring geeft je werkgever aan dat hij van plan is om jou in vaste dienst te nemen, mits je op hetzelfde niveau blijft presteren en het niet slechter gaat met het bedrijf. Maar hieraan kleven twee nadelen: niet elke werkgever is bereid om zo’n document te ondertekenen en de verklaring biedt geen oplossing voor bijvoorbeeld zzp’ers en flexwerkers.

... en perspectiefverklaring

Een perspectiefverklaring is bedoeld voor flexwerkers die zijn aangesloten bij een uitzendbureau. Deze geeft, net als de arbeidsmarktscan, inzicht op de kansen op de arbeidsmarkt. En ook hierbij kunnen uitzendkrachten en flexwerkers al snel (in dit geval na een jaar) in aanmerking komen voor een hypotheek.

Maar je moet wel zijn aangesloten bij een uitzendorganisatie die in het register staat van de Stichting Perspectiefverklaring. Ook moet je minimaal één jaar beoordeelde werkervaring hebben bij het uitzendbureau en twee referenties kunnen voorleggen.

De arbeidsmarktscan bedient dus een bredere doelgroep dan de twee hierboven genoemde documenten.

De scan wordt in eerste instantie aangewend voor hypotheken met NHG, maar het is de bedoeling om het verder uit te rollen. Zo zijn er ook plannen om de arbeidsmarktscan ook toe te passen voor zzp\'ers en freelancers.

Nog meer maatregelen die starters helpen

Er komen trouwens nog meer maatregelen om het voor starters makkelijker te maken om een huis te kopen. Zo verlaagt de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) per 1 januari de premie van 0,9% naar 0,7% van de hypotheeksom. Deze premie is een eenmalig bedrag dat huiseigenaren voor een hypotheek met NHG moeten betalen over de hoogte van hun hypotheek.

Door deze maatregel ben je dus goedkoper uit. Het kostenvoordeel kan oplopen tot 620 euro voor kopers die maximaal willen lenen binnen de NHG-grens.

Verder gaat de NHG-grens omhoog, van 290.000 euro naar 310.000 euro, waardoor meer toekomstige huiseigenaren voor deze hypotheek in aanmerking komen.

Een hypotheek met NHG dient als vangnet als je vanwege arbeidsongeschiktheid, echtscheiding of onvrijwillige werkloosheid je maandlasten niet meer kunt betalen of je huis gedwongen moet verkopen met een restschuld. Bovendien biedt een hypotheek met NHG vaak een aantrekkelijke rentekorting.

Steek je niet tot de nek in de schulden

Al met al wordt het voor starters iets makkelijker gemaakt om een huis te kopen. Dat is natuurlijk gunstig.

Maar het is wel van belang om het hoofd koel te houden als je als starter op de arbeidsmarkt een hypotheek wil afsluiten. Zorg ervoor dat je woonlasten niet als de spreekwoordelijke molensteen om je nek hangen. Je moet voldoende inkomen overhouden om eventuele tegenslagen te kunnen opvangen.

Houd ook rekening met toekomstige lastenverzwaringen. Zo kan de rente in de toekomst gaan oplopen. Moet je je hypotheek daarna oversluiten, dan gaan je maandlasten fors omhoog. En heb je bijvoorbeeld een kinderwens, dan is de kans groot dat je part time gaan werken en dus minder inkomen hebt, terwijl er wel hogere kosten tegenover staan.

En vergeet ook andere leningen niet uit het oog, zoals een studieschuld.

Bron: bijdrage van Jasperien van Weerdt van 22 oktober 2019 op www.iexgeld.nl